A gyerekek többsége az iskolai rendszerbe motiváltan, tudás iránti vággyal érkezik meg. Azonban valami történik, valami megváltozik, valami gátjává válik ennek az igénynek. Knausz Imre, egykori tanárom, a tanulási motivációt két fő aspektusra és négy minőségi különbségre bontja. Az egyik aspektus a gyerek részéről jelenik meg, amely arra ösztönzi, hogy együttműködjön a tanárral, ez belső motivációként jelenik meg. A másik a tanár részéről jön létre, amelynek célja, hogy a gyereket különböző eszközök segítségével tanulásra és együttműködésre késztesse.
A motiváció minősége pedig négy szinten fontos.
Az első szint: beépült tanulási motiváció (otthoni elvárások).
Második szint: belső tanulási motiváció (saját hajtóerő).
Harmadik szint: külső tanulási motiváció (ideig-óráig áll fenn).
Negyedik szint:
presztízs tanulási motiváció (versenyhelyzet teremtése). A motivált diák mindig megtalálja maga számára a legjobb módszert ahhoz, hogyan tudja
leghatékonyabban elsajátítani a tanultakat. Nekem abban kell segíteni a diákjaimat, hogy a motiváció kialakuljon és ne lankadjon.